Frågor och svar
Bokliv samlar flera olika antikvariat och deras böcker på en gemensam sajt. Här hittar du svar på många av de frågor du kan ha i samband med sökningar och beställningar, med mera!
Att beställa böcker
Gör en sökning i toppen av sidan och hitta den bok du vill beställa. Klicka på köp-knappen och gå sedan till Kassa. Där väljer du betalsätt och anger din adress.
Du kommer att få en beställningsbekräftelse per epost. Därefter plockar antikvariatet boken, packar och skickar till dig och du får en bekräftelse även när det är gjort.
Du betalar en enhetsfrakt på 55 kr inom Sverige, oavsett storlek eller vikt på din beställning, per antikvariat.
Det innebär att om du beställer 1 eller fler böcker från ett och samma antikvariat, så betalar du alltid 55 kr inom Sverige.
Beställer du 1 bok från ett antikvariat och 1 bok från ett annat antikvariat, så kommer du att betala 55 + 55 kronor i fraktavgift.
Eftersom du beställer från enskilda antikvariat kan man inte säga det exakt. Det kan bero på antikvariatets bemanningstider, om det är semestertider och annat.
Men i våra riktlinjer till antikvariaten ska de bekräfta och skicka alla beställningar inom 3 vardagar.
Antikvariaten väljer själva leveranssätt, men ofta är det via Postnords Varubrev och då tar det 1-3 vardagar efter att du fått bekräftelse på från antikvariatet att boken är skickad.
Om du tycker att det dröjer, kontakta det enskilda antikvariatet som du köpt boken av och efterfråga status.
Du har självklart ångerrätt. Alla säljare på Bokliv garanterar minst 14 dagars ångerrätt.
Finner du något problem med boken, kontakta det säljande antikvariatet så snart du kan.
Kontakta det antikvariat som du beställt boken från. Det framgår på din beställningsbekräftelse som du fått via epost.
Ja, du har möjlighet att ange en separat leveransadress i kassan.
Självklart! Lägg din beställning, gå till kassan och slutför din order. Vi har en standardfrakt beroende på land, men antikvariat har möjlighet att begära extra frakt ifall det är alltför tungt för normal frakt.
Betalning
I samband med din beställning får du välja betalsätt. Du kan välja att betala med kort, Swish eller faktura (de två sistnämnda via Klarna).
Pengarna dras först när antikvariatet har bekräftat att de skickat boken.
Du kan känna dig trygg med Boklivs returpolicy, som bland annat innebär att om boken inte är beskriven korrekt, så har du alltid möjlighet att returnera boken och få en återbetalning.
Om du valt att betala med faktura hos Klarna ("Betala senare") skickar de fakturan via epost, men du kan även logga in hos dem på klarna.com, för att se och ladda ned din faktura.
Varken antikvariaten eller vi på Bokliv kan hjälpa dig med detta, tyvärr. Men om fakturan inte syns där eller du har något annat problem med Klarna, kontakta oss i formuläret nedan och se till att bifoga ditt bekräftelsenummer som du fick i samband med köpet.
När du betalat med kort betalar antikvariatet tillbaka pengarna till samma kort. Det kan dock ibland ta ett par bankdagar innan reservationen släppts.
Om säljaren har gett dig en rabatt på en betald order, så kommer rabattbeloppet att återbetalas till dig på samma sätt som du valde att göra betalningen på. Det kan dock ta ett antal bankdagar innan pengarna kommer åter.
Inloggning
Klicka på "Logga in" (ikon på mobil) längst upp på sidan. Ange din epostadress. Du kommer sedan att få ett ebrev med en kod som du anger för att logga in.
Så länge du inte rensar din cache eller cookies är du inloggad.
Övriga frågor
Bokliv är en plattform för enskilda antikvariat, så vi köper inte in några böcker. Däremot kan de enskilda antikvariaten göra det - kontakta dem direkt.
Vi jobbar på en oberoende bevakningstjänst där du kan bevaka böcker från flera olika marknadsplatser, däribland Bokliv.
Vi planerar att lansera tjänsten under andra halvan av 2025.
Fler frågor eller funderingar?
Om du inte hittar svaret på din fråga ovan, kontakta oss!
Observera att vi inte kan svara på frågor om enskilda böcker eller leveranstider etc, sådana frågor måste du ta med varje enskilt antikvariat.
